1 דקות קריאה
ייפוי כח מתמשך

ייפוי כח מתמשך .

נגיף "הקורונה" העצים את החשיבות לעריכת ייפוי כח מתמשך דווקא היום, דווקא עכשיו. כמו כן הראה לנו שלא מדובר במסמך המיועד לגיל השלישי, אלא מיועד לכל גיל ובכל מצב רפואי.

מספר רב של מונשמים וחולים קשיים, מציף דילמות קשות: מי יקבל את ההחלטות הנוגעות לטיפולים הרפואיים ? מי יטפל בעניינים הכספיים בזמן אישפוז ? מי ידאג לכל הדברים האישיים ? 

לשם כך, יש לערוך ייפוי כוח מתמשך, לאחריו מיופה הכח שנבחר על ידי הממנה יוכל לעשות ולטפל בקלות ובמהירות.

אותו נגיף ארור, שהתפרץ בעולם בפתאומיות מחייב את האנושות לחשוב אחרת, "שגרת קורונה" חדשה מכל מה שהיינו רגילים.

אנו עדים לאנשים שמצבם הרפואי הדרדר במהירות, מאנשים פעילים וחזקים, נהפכו לחולים קשיים מונשמים וסיעודיים. בדיוק בשל כך, חשוב עוד היום לערוך ייפוי כח מתמשך.

אם כן, מהו אותו ייפוי כח מתמשך, אנסה להסביר בקצרה:

חוק הכשרות והאפוטרופסות מציע כיום את האפשרות לכל אדם בוגר (הממנה) למנות לעצמו מיופה כח שיוכל לפעול בשמו ובמקומו בתנאים אותם יקבע הממנה.

המסמך הינו מסמך משפטי, מאושר ע"י משרד המשפטים ומחייב את כל הגורמים.

התנאי הראשוני, שהממנה בוגר והינו צלול וכשיר במועד עריכת המסמך וגם שמיופי הכח מסכים לשמש שכזה.

כאשר עורכים את המסמך, ממנים אדם אחד או יותר (ביחד או לחוד) או אדם אחד ואדם אחר כמחליף, או אדם אחד בידיעת אדם אחר,  שישמש כמיופי הכח של הממנה.

נחלק את המסמך לשלושה עניינים שונים:

  • עניינים רכושיים – כגון, מי יטפל בחשבונות הבנק, בכספים, בתיקי השקעות, בנכסים, שכירויות, בקשות להלוואה, מתן מתנות וכו'.
  • עניינים רפואיים – כגון, מי יקבע ביצוע אלו בדיקות, הסכמה לאשפוז, הסכמה לניתוחים ובעצם כל פעולה רפואית הדורשת אישור וכו'.
  • עניינים אישים – כגון, מי ידאג לעניינים האישים של הממנה, התנהלות מול הרשויות, החלטות הקשורות לדיור מוגן, החלטות על מטפל סיעודי, הגשת תביעות משפטיות וכו'.

כאמור, ניתן למנות מיופה כח אחד או יותר לכל ענייניים שפורט לעיל ועוד, ניתן לקבוע מנגנון קבלת ההחלטות ( ביחד \ לחוד\ חלופי וכו')

כמו כן, באותו המסמך, ניתן לתת הוראות מפורשות ומחייבות, על רצון הממנה בכל עניין .

בנוסף, הממנה רשאי לקבוע מתי ייפוי הכח יכנס לתוקף, לדוגמא: בתאריך מסוים או בגיל מסוים או במצב רפואי מוגדר או בהחלטה של גורם מקצועי או אחר.

למסמך זה, יש יתרונות רבים לעומת מינוי ביהמ"ש של אפוטרופוס במקרה הצורך לדוגמא:

קיצור זמנים – ייפוי כח מתמשך, לא מצריך התרוצצות מול גורמים שיפוטיים, מרגע שהתנאי לכניסתו מתקיים, מגישים למשרד המשפטים, לאחר ימים ספורים, המסמך החתום בידכם.

עלויות – ייפוי כח מתמשך, לא מצריך תשלומי אגרות.

גמישות – ייפוי כח מתמשך, ניתן בקלות לשינוי (כל זמן שהממנה כשיר), ניתן בכל עת להגיש ייפוי כח חדש המבטל הקודם, גמישות בביטול, לא מצריך התערבות של בית משפט.

החלטה אישית – ייפוי כח מתמשך, מאפשר החלטה אישית של הממנה על פי רצונו המלא , לבחירת מי זה מיופי הכח, ואיך עליו לפעול (במדוייק), בלי שבית המשפט יכריע בזהותו או בדרכי הפעולות (לעיתים בניגוד להשקפת הממנה).

פיקוח או אי פיקוח על הפעולות, לפי רצון הממנה ועוד ועוד הכל בגמישות רבה.

לאחר הכנתו, נותר לאחל אריכות ימים בבריאות איתנה.

חשוב לציין ! המידע הניתן כאן הינו כללי ואינו מהווה תחליף להתייעצות עם עו"ד בכל מקרה פרטי. 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.