1 דקות קריאה
פיצוי קורבן עבירה

העבריין הורשע בבית המשפט, כמה פיצוי יקבל הקורבן ?

נפגע עבירה, הגיש תלונה במשטרה, לאחר עבודת חקירה, מוגש כתב אישום כנגד העבריין, לאחר ניהול הליך משפטי העבריין מורשע. מה יצא לנפגע העבירה ? מי משלם לו פיצוי ? מה הפיצוי המקסימלי אותו ניתן להטיל על העבריין ? מה עם פיצוי נוסף ?

החוק: 

נפגע עבירה שהגיש תלונה במשטרה, זכאי לבקש פיצוי כספי על הנזק, בניהול ההליך הפלילי, אז חוץ מאזרחות טובה, מניעה של העבריינות כלפי אחרים, הענשה של העבריין "הפשע לא משתלם", קורבן העבירה יכול וכדאי לקבל פיצוי על הנזק שנגרם לו, סעיף 77 לחוק העונשין קובע כי בית המשפט יכול להטיל עונש כספי על עבריין שהורשע בעבירה, לשלם פיצוי לנפגע, עד לסכום של 258,000 ₪ פיצוי זה לא יחליף את כל הפיצוי הכספי שמגיע לקורבן אלא נועד לתת "עזרה ראשונה" לנפגע העבירה, להתחיל תהליך של שיקום, לכן המחוקק הגביל את הסכום. החוק מאפשר קבלת פיצוי על כל פגיעה מהקלה ביותר ועד למוות.

אם כבר מתנהל הליך משפטי מול העבריין וכבר בית המשפט הרשיע והטיל תשלום, למה לא לשלם את מלוא הנזק ? מדוע להגביל את הסכום ?

חשוב להבין בהליך הפלילי בית המשפט מברר את אשמת הנאשם או את חפותו, אולם בית המשפט בהליך הפלילי לא דן מהו שיעור הנזק במדוייק שנגרם לקורבן, לצורך כך יש לנהל הליך אזרחי הכולל חוות דעת רפואיות ושמאות ועוד ועוד, לבית המשפט הפלילי אין את הזמן והיכולת גם לדון בכך.

אם כך על סמך מה נקבע סכום הפיצוי בהליך הפלילי ?

לשם כך, בית המשפט יכול להסתייע בתסקיר נפגע עבירה, הנערך ע"י עובד סוציאלי ממשרד הרווחה, עדויות לגבי הנזק שנגרם לנפגע, הצהרה של הנפגה, אומדן כללי לדוגמא: הקורבן היה מרותק למיטה חודש ימים, ממלא הפסיד השתכרות, היה צורך במטפל וכו' , לכן הפיצוי הוא רק ראשוני ויקוזז מהפיצוי ככל וינתן בהליך האזרחי.

כיצד ניתן לקבל את שאר הפיצוי ?

נפגע עבירה יכול לתבוע את הפוגע (העבריין) בהליך אזרחי, את ההליך אפשר להתחיל מייד עם גיבוש סכום הנזק, יש להוכיח בבית המשפט כי הנתבע אשם ולאמוד את הנזק, אולם לעיתים רצוי וכדאי להמתין לתום ההליך הפלילי, אם העבריין מורשע, ניתן להגיש תביעה אזרחית נגררת להליך הפלילי, תביעה שכזאת בעצם אומרת שהנתבע אשם וכעת מה שנותר לבית המשפט לקבוע מה גובה הנזק ופסוק בהתאם.

את\ה נפגע\ת עבירה ? צור איתנו קשר למימוש זכויותיך בהקדם.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.